Co dělat, když máte pomalý internet?
Na naši zákaznickou linku a technickou podporu se obracejí klienti, kteří mají problém s pomalým internetem. Často ale zjistíme, že problém není na naší straně, ale u klienta v jeho místní síti. Jak identifikovat, jestli je problém u nás nebo u klienta doma?
Níže si popíšeme několik případů, které by měl každý klient prověřit dříve, než se obrátí na naši technickou podporu.
1) Zkusili jste to vypnout a zapnout?
Touto radou určitě nechceme dělat ze zákazníků nevzdělance, ale často s řešením pomalého připojení pomůže jen tato maličkost. WiFi router i jiná zařízení, která běží prakticky 24h každý den, si také potřebují někdy „vyprázdnit hlavu“ – některá zařízení to umí automaticky bez nutnosti zásahu uživatele a některá potřebují pomoc.
Jednoduše WiFi router restartujete (pozor neplést s RESETem) – zabere to několik minut a je po problému.
Jak nejrychleji zařízení restartovat? Najděte přívodní adaptér, nebo síťový kabel do elektrické zásuvky, ten odpojte alespoň na 1 minutu a pak opět zapojte. Zařízení se restartuje a všechny jeho funkce se obnoví, zároveň dojde k opětovnému připojení zařízení do sítě a některé součásti se tak také pročistí.
Pokud doma máte více na sebe navazujících síťových prvků – například Router => Switch => WiFi Router, atd… tak proveďte restartování u všech těchto zařízení. Postupným restartováním a průběžným ověřením funkčnosti můžete identifikovat konkrétní problémové zařízení a na to se posléze detailněji zaměřit.
2) Způsob připojení – Kabelem nebo WiFi?
Lajk by řekl, že není podstatné, jestli je připojený ethernetovým kabelem do počítače nebo bezdrátově přes WiFI – ve skutečnosti je však rozdíl zásadní.
Proč? Při přenosu kabelem nedochází k rušení okolními vlivy a linka je proto dlouhodobě stabilní s minimální prodlevou a maximální propustností a pro zákazníka bezúdržbová.
U bezdrátové technologie WiFi je mnoho rušivých elementů, které kvalitu přenosu ovlivňují. Masovým rozšířením WiFi technologie prakticky nenaleznete nezarušenou nosnou frekvenci a provozování domácí WiFi sítě prakticky znamená neustálý boj kdo s koho. Konkurenční výhodu oproti ostatním získáte investicí do kvalitního výkonného moderního zařízení, správným návrhem a následným rozmístěním WiFi prvků, jejich průběžnou údržbou tj. aktualizací a optimalizací konfigurace.
Z výše uvedeného důvodu předáváme naše služby zákazníkovi výhradně po kabelu (přímo za anténou, routerem či optopřevodníkem) a v případě nesrovnalostí vyžadujeme provádět test kvality služby zde.
Měřením na mobilu, na TV apod. posuzujete kvalitu celého připojení včetně vaši domácí vnitřní sítě LAN, která nespadá pod naši správu, ale v praxi je nejčastější příčinou potíží. Nelze pak jednoznačně fakticky ověřit, kde je problémové místo.
Testem v místě předání služby (tj. ihned za našim hraničním prvkem a to po kabelu), si často zákazník sám ověří, zda je chyba na jeho straně nebo u nás.
Chápeme, že bezdrátová technologie je pohodlná, často využívaná v domácnosti mnoha přístroji a pro některá zařízení nezbytná. Snažíme se proto i v tomto ohledu zákazníkům vycházet maximálně vstříc, poradit či nabídnout servisní zásah našim technikem, který se pokusí kvalitu WiFi sítě zákazníka zlepšit a předat informace, aby byl zákazník v budoucnu schopen řešit opakující se problémy i svépomocí.
Pro více či méně technicky zdatné zákazníky přidáváme ještě další radu.
Nalézt nejméně zarušenou frekvenci
Rychlé řešení pro uživatele může být stažení nějaké aplikace na analýzu WiFi sítí v okolí a zjištění, na kterém kanálu ostatní sousedé vysílají a použít volnou či minimálně rušenou frekvenci – kvalita se může zlepšit.
3) Vzdálenost od WiFi routeru
Dalším faktorem, který ovlivňuje rychlost připojení jsou zdi v domě a vzdálenost od WiFi routeru. Jestli si myslíte, že jeden vysílač dokáže bez újmy přenášet signál na několik desítek metrů, tak jste na omylu. V uzavřeném prostoru je kvalitní přenos omezen na jednotky metrů od vysílače. Takže už když plánujete, kde zařízení bude, tak přemýšlejte, kde by mělo být nejlépe umístěno, aby dosah byl dostatečný. Pokud budete měřit rychlost a kvalitu připojení ve vzdálenějších místech od vysílače, tak určitě nebudou dosahovat uspokojujících výsledků i když signál bude „dobrý“.
Bohužel, v dnešní době běžný WiFi router pokryje pouze malý byt. U většího bytu či dokonce rodinného domu vám kvalitní pokrytí zaručí pouze rozmístění několika vysílačů. Pro tento účel se poohlédněte po systémech MESH WiFi (sada několika vzájemně kompatibilních vysílačů), které se jednoduše konfigurují a optimalizují, takže nemusíte řešit jejich vzájemnou interferenci.
4) Stáří a výkon zařízení
Tak jako každé elektronické zařízení, tak i síťové prvky podléhají opotřebení – nezapomínejte, že jedou prakticky bez přestávky od zakoupení / instalace. Mobil přece také po pár letech měníte za nový a výkonnější model, tak proč si nedopřát změnu k lepšímu u WiFi routeru?
Starší zařízení mohou častěji vypadávat, mají snížený výkon a mohou se přehřívat v případě připojení více zařízení nebo požadavků na vyšší datový tok (rychlost).
Novější zařízení a technologie dokážou lépe řešit útlum a rušení signálu – například automaticky mění kanály, na kterých vysílají, nebo pracují s jinými frekvencemi a větším dosahem. Zároveň jsou i po výkonnostní stránce lepší a dokážou zvládat třeba i vyšší počet připojených zařízení, aniž by se přehřívaly.
Stáří se také týká koncových zařízení – tedy počítačů, mobilů a televizí, pokud máte například vysokorychlostní internet optikou až 500Mbit/s, tak ne každé starší zařízení dokáže v reálném čase zpracovat takové množství dat. Omezeni může být starým typem HDD, nízkým výkonem procesoru nebo malou pamětí počítače.
Co tedy ve zkratce udělat, když máte pomalý internet?
Před kontaktováním technické podpory prověřte jestli:
- Nepomůže jen restartování síťových zařízení?
- Je problém i při testu po kabelu?
- Nemáte slabý signál z důvodu vzdáleností od WiFi Routeru?
- Není kvalita WiFi signálu rušena okolními sítěmi?
- Nemáte již staré síťové nebo koncové zařízení?
Pokud i po prověření všech těchto kroků zjistíte, že rychlost a kvalita připojení neodpovídá sjednané službě, tak nás prosím kontaktujte na emailu: hotline@m-soft.cz nebo čísle technické podpory 775 742 309 v časech Po-Pá: 7:00 – 20:00; So, Ne, Svátky: 9:00 – 20:00.
Určitě budeme váš problém s připojením řešit, abyste byli maximálně spokojeni.